Monday, 14 November 2011

Sakit Itu Bagus

Alhamdulillah saya demam hari ni..np sy suka?sbb demam or sakit blh menghapuskan dosa2 kecil kita,i/allah..jadi jgn la kita mrh2 dan merungut bila sakit..ye saya tau sakit 2 mmg la sakit...dh nm pn sakit kn...tp kna la sbar..org yg bersabar byk hikmah yg kita dpt..sbar itu kan sebhgn drpd iman..byk2 la bersabar n beristighfar..Nape sy kata sakit 2 bgus?? sbbnya bila sakit kita akn kurang dosa..haaaa.btul x??
Tu kalo korang perasan la kan....kalo sakit kita kan x kluar umah.dok terperap je lam umah.nak g mana2 pun asa xlarat & malas je..kalo x kluar dah dpt kurang dosa iaitu dengan melepak..dah melepak mestilah mengumpat sekali kan..haaa klasss gituu.pakej utk melepak kan..huhuhuhu.
Pastu lak dah sakit kita kan x ckp byk..nak layan orang sekeliling pun asa malas n xsyok je..so, bila kurang ckp kurang la dosa. Pernah x korang terpikir npe korang sakit?ye kalo ikut secara saintifiknya mmgla disebabkan antibodi kita yang lemah yang tidak dapat melawan penyakit tp dsebalik tu sape tau kn...ALLAH uji kita dengan demam/sakit supaya kita ingat kepadaNya. Allah tidak akan memberi kita sakit atau musibah tanpa sebab dan didalam firman ALLAH dlm surah AT-TAGAABUN ayat 11 yang bermaksud:
        “Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”.
      Disini kita dapat lihat dengan jelas bahawa Allah itu tidak akan memberi kesusahan tanpa sebab..setiap yang berlaku pasti ada yang tersirat. Bagi kita hamba Allah yang sering alpa dan lalai ini memang sering melakukan dosa. Jadi anggaplah sakit atau musibah yang diberi ini adalah jalan untuk menghapus dosa2 kecil kita.


Hadis Rasulullah S.A.W bermaksud : 
        “Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Jadi pandanglah sakit atau demam itu sebagai satu nikmat daripadaNya. Nescaya anda akan melaluinya dengan penuh sabar dan tenang,i/allah..Muhasabah diri kita agar lebih dekat dengan ALLAH agar kita tidak lupa kpadaNya..pada yg xsakit 2 jgnla mntak nak sakit lak..bukan kita suh sakit.bila dgr je kata sakit 2 leh hapus dosa kecil, korang pun ramai2 nak cari penyakit..2 dah bukan sakit yg dberi allah tp sengaja cari penyakit.hehehehehehe...kalo sakit pun jgn igt dosa 2 hapus cmtu je.beribadatlah kepada Allah sama..seeloknya buatlah solat sunat taubat. igt 2 dosa kecil je tau..dosa besar kita yang bertimbun2 kita 2 kena la kita kurangkan sama..


P/S : mencegah lebih baik dari mengubati..=)

1 comment: