Sunday, 4 December 2011

sTorY aBoUt my KaMPung (PeRLis)

perlis_b
perlis_l
Ok aku nak kongsi ckit ttg kampung halaman aku..yes PERLIS INDERA KAYANGAN. Tah nape letak  indera kayangan x tau la kan. Byk puteri kayangan yg turun kat cni kot..hehehehe. Perlis yg berkeluasan kira2 795 km persegi dan ia merupakan negeri terkecil di Malaysia.. Ohh mmg kcik sgt perlis ni. So sempit..huhuhuhu. Perlis xda sultan ok tp dia da raja..ingat tu!! Ermmm populasi penduduknya pula kira2 245 636 orang.. Perlis ada "7 PESONA"..ingat korang2 je de pesona, perlis pun de k..iaitu Ladang Tebu,Chuping, Empangan Timah Tasoh, Taman Ular dan Reptilia, Harumanis, mknan2 kat ngri Perlis terutama skli laksa. Laksa mmg perrghhhhh sdapppp siot...Pas 2 pesona Perlis ni dsbbkan tarikan sempadannya.. rmai org nak g Pdg Besar dan Pasar Wang Kelian. Ni semua sempadan Siam. So nak beli brg luar negara leh beli kat Perlis..siam kan luar negara.hehehehehehe...Kalo de baju made in Thailand tu kira ok pe sebabnya dr luar negara tu..So jgn nak malu2 la..ngee~ Pas tu da pengembaraan hutan..nak tau kat mana? kat Taman Negeri dan Gua kelam. Camna Perlis boleh dpt nama??kalo korang dpt nma dah tntu parents korang bg kan..so Perlis ni kan mengikut byk kisah dan andaian la kan kononnya Perlis ni asalnya dri perkataan Siam iaitu PHRAU LOI mksudnya kelapa hanyut. h then org melayu kita ni pyh sgt nak menyebutnya jd pelat n dpndekkan la byinya menjadi PERELEH..So dptla perlis..Oppss pjgla intro dia kan.tp xpela sekurang2nya korang dpt gak pengetahuan..
       Kmpung aku blkgnya da sawah. Cantik gak la. da sawah mstila da pacat & lintah. Mmg geli la k..dok kg mmg best. Almaklumla x pernah nak rasa pengalaman dok kmpung. Dok kg leh tgkap ikan..hahahahahaha. Aku tgkap anak ikan kat parit depan umah tu pun xlpas2. Sungguh memalukan je..huhuhu. Kalo nak masak lak leh petik je pe yg de kat sekitar umah tu. Mmg mjimatkan. tp dok kg ni mlm2 agak sunyi gak la..
       Sejak dok kg ni adik aku pun berminat lak nak bela ayam. Dia g beli anak ayam kat nun kuala perlis tu..cam kat Kangar xde je..jauh sgt peginya. 2 ekor ank aym tu dia letak dlm sangkar hamster dia.. So sweet. Anak ayam pun nak main pusing2 guna roda tu ke bangcik??hahahahahaha..agak geli hati gak la bila tgk dia dok asyk sgt dgn ank2 aym dia. Pagi2 dah tgk ank aym bwk ank aym kuar dri sangkar pastu tgk je. Ajak mkn pun wat xtau. De ke patut dia wat ank2 aym dia cam dia bela kucing. Dia letak anak2 aym dia kat tgh laman pastu dia lari. Anak2 ayam tu mencecet lari terkedek2 ikut dia..ngok la..hihihihi. Nasib baik xdi ikat tali kat leher ayam tu kan..hahahahahahaha. Bila blk Perak disuruh sedara mara dia jagakan. xkan la nak bawak anak ayam naik kereta dri Perlis sampai ke Manjung..pening lak org lam kereta bau busuk aym tu nanti kn.lg 1 mn da ruang nak letakkan ank2 aym tu kat umah Mnjung ni. 
         Kalo cerita psl ladang tebu mmg de citer gak la. aku msa hri raya hri tu teringin gak la nak gi bergambar kat sana. tgk org tgkp kat c2 cntik je. So gi la dgn Alang n her hubby. Nak tgkap gmbar nak gak la guna ksut cntik2, tggi lak tu. Abg ipar aku punya la kata ke blkg lg dia nak tgkp gmbar. Aku pun blkg la lg kan. last2 kat 1 lorong tu dia nmpak da anjing. Alang dah berlari2 gi ke kereta. yg abg ipar aku ni aku tgk dia dah undur ckit2..aku dah la jauh dri kereta & jauh dri dorang. Aku pun pe lg dah tgk dorang cmtu aku pun buka langkah seribu dengan panik smbil pkai kasut tggi ok..nak jd kan cerita lari punya lari terjtuh meniarap ala2 superman terbang..hahahahahahahahaha. Eh dah jtuh xtggu c2 tau. Bgun blk pas 2 lari smpai ke kereta. Pastu bru kata skit..kelasss g2..hahahaha. Abg ipar aku punya la gelak terkekek2 smpai guling2 kat rmput tu..cisss xyah nak suka sgt la.huhuhuhu...So kalo korang dah jatuh jgnla diam n trus xbgun2 dah. bagun balik n trus pndang ke depan..heheheheehehehe.
Ni halaman depan kg aku..kat blkg tu de sawah.

Ni kat tepi jalan nak ke padang besar..singgah jap bg mkn kat haiwan ternakan..hahahaahaha.kat cni de kuda, rusa n pe lg aku pun xigt dah..byran utk bg mkntu rm1 utk seikat.

ok nmpk x kat belakang tu de lorong. aku trus je..jauh  x?
 ni lepas jtuh tp tetap bergambar..lutut sakit tu..huhuhuhu.
2 dah nak bangun pas gelakkan aku..cisss..


P/S : JOM KE NEGERI PERLIS INDERA KAYANGAN..=)